نقدزیست / محسن باقری

وبلاگی برای مطالب برگزیده کانال تلگرام محسن باقری

نقدزیست / محسن باقری

وبلاگی برای مطالب برگزیده کانال تلگرام محسن باقری

سکانس برگزیده ایرانی / روز روشن - حسین شهابی 138

شهادت دادن در دادگاه تکلیف است نه حق

تحلیل این سکانس در سال 1397 - کانال تلگرام  نقدزیست / محسن باقری 

روز روشن فیلم کوچک و قابل اعتنایی ست.

ندیده ها شاید با دیدن این قسمت های برگزیده، رغبتی کنند به دیدن؛ از ما گفتن بود و از شما حجم نت بهانه کردن... از ما وظیفه شرح و بسطِ تلاشی  برای دیدن هنگام لَمیدن ؛  از شما برو بِشین بابا حال نداری و برچسبِ بیکار و بی غم .


از کنایه و ایجاد صمیمیتِ یکطرفه ام که بگذریم، به شرح فرم این سکانس میرسیم. 

ماجرای این فیلم در کمتر از 24 ساعت اتفاق رخ میدهد. یک دختر به همراه راننده آژانس، به سراغ شاهدان دعوای یک حادثه می روند، که گویا منجر به قتل شده و متهم زیر تیغ است . این دو نفر در این روز می کوشند که از اعدام فرد خاطی که بنا به گفته شاهدان ابدا در این دعوا مقصر نبوده است و مقتول خودش اتفاقی از پله ها لیز خورده و سرش به نرده راه پله خورده است؛بصورتی کاملا  بی گناه گردنش  زیر تیع است. با وجود اینکه تمامی شاهدین صِحه بر قاتل نبودن متهم واقعه را شرح میدهند؛ اما همگی بنا به دلایل مختلف از حضور در دادگاه و شهادت دادن طَفره می روند. این دو سکانسی که برایتان مهیا گردیده؛ از بهترین لحظات این فیلم با داستانی که خواندید است. 

ویدیو را ببینید...


دوربین روی دست این فیلم برخلاف قاعده مرسوم،  وصله ناجوری نمی شود،  بلکه فرم روایی مستند خبری "ژورنالیستی" به خود گرفته است. کش مکش های این  دو بخش ، هر کدام برای یکی از کاراکترها طراحی شده است سکانس اول شخصیت دختر و سکانس دوم راننده آژانس.

سکانس مهران احمدی به شدت از لحاظ حسی روی مخاطب تاثیر می گذارد، لذا برای از دست نرفتن فرصت پیدا کردنِ عمق این موضوع و ارتقا حسی به ارتباط عقلی،  باید حتما فیلم را یک بار کامل  ببینید. فیلم دیدن کنتوری نمی اندازد / اگر پول ار جیبتان رفت یا وقت گرانبهایتان گرفته شد ، به اینجانب مراجعه و تقاضای قصاص نفس یا پشم کنید. 

فیلم ببینید: این فیلم های کوچک و تاثیرگذار می ارزد به همه کارهای یومیه تان ...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد